איך לנהל עובדים בשגרת מלחמה?

פסקי דין ודיני עבודה

בקרת כניסה ובטחון

תרבות ארגונית

ניהול עובדים

רווחה וחווית עובד

שכר ותגמול

שימור עובדים וטאלנטים

ניהול נוכחות

שעוני נוכחות

גיוס

איך לנהל עובדים בשגרת מלחמה?

החל מה7.10.23 החיים של כל אזרחי ישראל קיבלו תפנית בלתי רצויה, האסון הכבד שפקד את מדינתנו הקטנה טלטל את החיים של כולנו ללא יוצא מן הכלל, גם אנשים שלא נפגעו/ מכירים משהו שנפגע או גוייסו בצו 8 יחד עם מאות אלפי משרתי המילואים, מרגישים חלק בלתי נפרד מהאסון הלאומי וחשים איך שגרת חייהם והתכנונים הגדולים שהיו "לאחרי החגים" נדחקו לטובת הישרדות קיומית יומיומית.

כבעלי עסקים ומנהלי עובדים, כבר לאחר שבוע של מלחמה הבנו כי המערכה הפעם שונה ממה שהכרנו וכי נאלץ להיכנס "לשגרת מלחמה". אין ספק שהראשונים לזהות את המשבר המתקרב היו בעלי העסקים שהפגיעה בחזרה לשגרה לאחר החגים, תפוקת העבודה והתנהלות עם צוותי עובדים חסרים השפיעו באופן מידי על פתיחת העסקים, המחזור העסקי ומתן שירות ללקוחות.

 

מתוך הבנה שבסופו של יום וחודש כולם צריכים להתפרנס וכי המשק חייב להמשיך לתפקד בשביל היום שאחרי, ריכזנו עבורכם מספר טיפים לניהול עובדים בעת המלחמה.

כבעלי עסקים אנו נוטים באופן טבעי ונורמלי לדרוש שגרה מלאה ותפוקה מיידית אך בעיתות משבר, למען העסק שלנו והמשכיותו עלינו להבין כי נדרש לעשות חישוב מסלול מחדש, העובדים הינם הנכס החשוב בארגון, בכל ארגון ועל כן, דווקא בזמנים אלו אנו נמדדים כמקום שהעובדים שלו גאים להשתייך אליו או ככזה שהעובדים נמצאים בו מכורח המציאות. במבחן התוצאה, ארגון שיידע להיות שם בשביל העובדים בזמני משבר וקושי, ימצא את עצמו ביום שאחרי יציב, חזק וצף מעל המים למרות הכל.

 

אז איך עושים זאת? איך שומרים על שגרת עבודה ככל שניתן ועם זאת "נמצאים שם" בשביל העובדים שלנו?

 

  • התייחסו לפן האישי- דברו עם העובדים שלכם, גם אם אתם לא רגילים לעשות זאת ביומיום, זה הזמן להפגין אנושיות ולהראות להם שאכפת לכם ואתם רואים אותם. התעניינו בשלומם, במצבם הנפשי ומפו את הצרכים האישיים שלהם בעת הזאת.

במצב בו כל המידע יהיה גלוי לכם, תוכלו לקבל החלטות ולנהל את העובד בצורה הטובה והנכונה ביותר לו. בזמני משבר, יש להבחין כי לכל עובד צרכים אחרים ודרכי התנהלות שונות, זה הזמן לתת יחס אישי, תחושה של אחדות ומשפחה, טבע האדם הוא להיות שייך למשהו גדול ממנו, כך תוכלו לרתום את העובד להרגיש חלק ולרצות לחזור לשגרה מהר ככל הניתן

 

  • מגוייסים למילואים- אל תשכחו את העובדים שלכם שגוייסו למילואים. אמנם הם לא מתפקדים כעת כעובדי החברה ולא נותנים תפוקה אך ביום שאחרי אתם רוצים להיות המקום שטוב ונעים לחזור אליו ולהמשיך לתת בו את המירב. התעניינו בשלומם ובשלום משפחותיהם, אם יש לכם אפשרות, שלחו שי קטן לביתם שירגישו שדואגים להם ומתפללים לשלומם ואם מתאפשר הציעו עזרה ורצון טוב להיות חלק מההתמודדות שלהם. שימו לב גם לעובדים שבני/בנות זוגם או ילדיהם מגוייסים- גם הם חווים קושי ושינוי במערך המשפחתי. היו שם למענם ונסו להקל במחוות קטנות והתעניינות בשלום אהוביהם.
  • מפו את הצרכים העסקיים הנוכחיים- לאחר מיפוי צרכי העובדים שלכם, ערכו מיפוי לצרכים הנדרשים לעסק שלכם להמשיך לתפקד בעת הזאת. מה הם הדברים החשובים ביותר שצריכים לקרות כדי שהעסק ימשיך לעמוד על רגליו ולא יקרוס בעת המשבר.
    לאחר מכן הצליבו את המידע שברשותכם ונסו לבנות מערך לזמן חירום המתבסס על מצב העובדים והשינויים הנדרשים למענם לבין הצרכים הקיומיים שיחזיקו את העסק שלכם חי ופעיל ואף מניב.

שימו לב, בחשיבה נכונה יתכן ותגלו כי יש לעשות שינויים בצוותי העבודה, ביעדים ובדרכי הפעולה. אל תבהלו מכך! ידע הוא כח, ככל שתדעו על האתגרים העומדים בפניכם מוקדם יותר, תוכלו למצוא פתרונות יצירתיים ונכונים עבור העסק שלכם.

  • נהלו שגרה שונה וגמישה עם הבנה וקבלה שדברים יכולים להשתנות- קבעו יעדים לטווח הקצר, ערכו לכל מחלקה/עובד פגישות תכופות בהן הגדירו משימות קרובות וקטנות שיקדמו אתכם לעבר יעדים רחבים יותר. הסתכלות ממוקדת על התמונה השלימה תקל עליכם את הלחץ לעמוד ביעדים גדולים ולתקן הכל כאן ועכשיו, נהלו את העובדים צעד אחר צעד.
  • חברו בין הצוותים וחזקו את הקשר בין המחלקות השונות- זהו טיפ שרלוונטי גם בעת שגרה, אך בזמני משבר, ככל שתעמיקו את יחסי העבודה ואת שיתוף הפעולה בין המחלקות והצוותים השונים, כך תוכלו להבטיח שתהיה קיימת שליטה על המשימות ואכן יעמדו בביצוען.
  • נהלו את המשאבים שלכם בחכמה- דווקא בעת כזו, בחנו מה המשאבים העומדים לרשותכם ומהו טווח הזמן בו תוכלו "לשרוד" עם המשאבים הקיימים.
    לאחר בחינה מדוייקת תוכלו לקבל החלטות מושכלות במה ממשיכים להשקיע ומה יכול להידחות לאחר החזרה לשגרה יציבה ונורמלית. אל תחששו לשתף את העובדים גם באתגרים אלו. ככל שירגישו חלק ויהיו חשופים גם לצדדים הפחות נעימים תוכלו להשיג את אמונם, התגייסותם והמוטיבציה לסייע להמשך תפקוד החברה באופן תקין.
  • הכי חשוב, זכרו שגם אתם אנושיים. כמו כולם גם אתם כמנהלי עסק/ מנהלי עובדים חווים טלטלה לא פשוטה ומתמודדים עם רגשות ותחושות שלא הכרתם שאינם קשורים בהכרח לעבודה ולעסק. תנו לזה מקום, שתפו את העובדים ובחנו מה נכון לכם להמשך תפקוד מירבי תוך שמירה על כוח כדי להשיט את ספינת הארגון שלכם למקום מבטחים בבריאות ושפיות.

 

בתפילה משותפת לימים טובים ושקטים ולחזרה לשגרת עבודה רגילה ומיטבית!

מאמרים קשורים

עולם משאבי האנוש פתוח לפניכם! בואו ללמוד דברים חדשים שישדרגו את העבודה היומיומית שלכם.

החל מה7.10.23 החיים של כל אזרחי ישראל קיבלו תפנית בלתי רצויה, האסון הכבד שפקד את מדינתנו הקטנה טלטל את החיים של כולנו ללא יוצא מן הכלל, גם אנשים שלא נפגעו/ מכירים משהו שנפגע או גוייסו בצו 8 יחד עם מאות אלפי משרתי המילואים, מרגישים חלק בלתי נפרד מהאסון הלאומי וחשים איך שגרת חייהם והתכנונים הגדולים […]

דילוג לתוכן